FANDOM

A.C. Milan
Milan logo.png
©, logo zastrzeżone, grafika użyta na zasadzie dozwolonego użytku
Barwyczerwono-czarne
Data założenia16 grudnia 1899
StadionSan Siro
KrajWłochy

A.C. Milan - pełna nazwa: Associazione Calcio Milan (wł.: Stowarzyszenie Piłkarskie Milan) - włoski klub piłkarski, mający swoją siedzibę w stolicy Lombardii, Mediolanie, wielokrotny mistrz Włoch, Europy i świata.

Piłkarze Milanu występują w koszulkach w czerwono-czarne pasy oraz białych spodenkach. Od klubowych barw wywodzi się przydomek mediolańskiego klubu - rossoneri (czerwono-czarni).

Milan 17 razy zdobył tytuł mistrza Włoch (tyle samo co Inter Mediolan i mniej jedynie od Juventusu Turyn) oraz wygrał 5 razy Puchar Włoch i Superpuchar Włoch. 7 razy wygrywał Puchar Europy (mniej jedynie od Realu Madryt), 2 razy triumfował w Pucharze Zdobywców Pucharów oraz zdobył 5 Superpucharów Europy[1].

Milan, obok argentyńskiego Boca Juniors, jest najbardziej utytułowanym zespołem w historii na szczeblu międzynarodowym (18 oficjalnych trofeów). Jako jedyny klub w historii 4 razy wygrał rozgrywki organizowane przez FIFA - zdobył 3 Puchary Interkontynentalne i 1 raz wygrał turniej o klubowe mistrzostwo świata.

Oficjalną datą założenia klubu jest 16 grudnia 1899 r. Milan został założony przez sześciu brytyjskich imigrantów, wśród których znajdował się Herbert Kilpin, tradycyjnie uważany za założyciela mediolańskiego zespołu[2]. W jego skład wchodziły sekcje piłki nożnej i krykieta. Ta druga została zlikwidowana po 6 latach, od tego czasu Milan jest klubem czysto piłkarskim. Pamiętając o swoich początkach, zespół zachował w nazwie angielską (a także lombardzką) nazwę miasta, zamiast włoskiej formy Milano.

Tradycyjnie A.C. Milan (nazywany przez kibiców na całym świecie po prostu Milan) był klubem związanym ze środowiskiem robotniczym i związkami zawodowymi, podczas gdy drugi znany zespół z Mediolanu - Inter, był wspierany przez bogatszych kibiców. Obecnie podział ten ulega zatarciu; Milan jest kierowany przez magnata medialnego i premiera Italii Silvio Berlusconiego, podczas gdy Interem zarządza centrolewicowy biznesmen Massimo Moratti.

Swoje domowe mecze Milan rozgrywa na miejskim stadionie Stadionie Giuseppe Meazzy, potocznie nazywanym swoją pierwotną nazwą - San Siro. Na obiekcie tym występuje również Inter.

Mediolański klub jest członkiem-założycielem Europejskiego Zrzeszenia Klubowego, będącego następcą grupy G-14. Sponsorem generalnym Milanu jest austriacka firma prowadząca internetowe zakłady sportowe - bwin.

Associazione Calcio Milan jest spółką akcyjną, od 1986 należącą do koncernu Fininvest. Od 8 maja 2008 r., po objęciu przez Silvio Berlusconiego posady premiera Włoch, klubem formalnie zarządza wiceprezes Adriano Galliani.

Powyższy fragment udostępniony został przez autora w domenie publicznej

Historia Milanu edytuj

Zobacz więcej: Historia Milanu.

Historia Milanu jest nierozerwalnie związana z brytyjskimi imigrantami, upowszechniającymi pod koniec XIX wieku we Włoszech nowoczesne technologie przemysłu włókienniczego. Dzięki nim nowoczesny futbol zyskał w Italii ogromną popularność. W 1887 r. w Turynie powstały pierwsze kluby sportowe z sekcją piłkarską: Torino Football and Cricket Club oraz Nobili Torino[3].

W 1898 r. powstała Włoska Federacja Piłkarska (Federazone Italiana di Football), która w tym samym roku zorganizowała pierwsze zawody o tytuł mistrza Włoch z udziałem 4 zespołów. Pod koniec następnego roku w Mediolanie, jako drugi klub z sekcją piłkarską w stolicy Lombardii (po SEF Mediolanum), został założony Milan Cricket and Foot-Ball Club, znany dzisiaj jako A.C. Milan.

Sezon po sezonie edytuj

Ostatnie 10 sezonów w wykonaniu mediolańskiego zespołu:

  • 1999/00: 3. miejsce w Serie A; porażka w Superpucharze Włoch;
  • 2000/01: 6. miejsce w Serie A;
  • 2001/02: 4. miejsce w Serie A;
  • 2002/03: 3. miejsce w Serie A; Puchar Europy; Puchar Włoch; Superpuchar Europy;
  • 2003/04: Mistrzostwo Włoch; porażka w Superpucharze Włoch; porażka w Pucharze Interkontynentalnym;
  • 2004/05: 2. miejsce w Serie A; Superpuchar Włoch; finał Pucharu Europy;
  • 2005/06: 3. miejsce w Serie A, przesunięty z 2. miejsca wskutek decyzji FIGC[4];
  • 2006/07: 4. miejsce w Serie A; Puchar Europy;
  • 2007/08: 5. miejsce w Serie A, Superpuchar Europy, Klubowe Mistrzostwo Świata;
  • 2008/09: 3. miejsce w Serie A.

Siedziby klubu edytuj

Zobacz więcej: Siedziby klubu.

W ciągu swojego istnienia Milan posiadał 13 siedzib. Pierwsza z nich mieściła się w Fiaschateria Toscana na ulicy Berchet 1. od roku 1966 klub ma swoją siedzibę na ulicy Filippo Turati 3.

Oficjalne nazwy edytuj

Zobacz więcej: Oficjalne nazwy.

Mediolański klub 5 razy zmieniał swoją nazwę. Kolejno były to: Milan Cricket & Foot-Ball Club, Milan Football Club, Milan Associazione Sportiva, Associazione Calcio Milano i obecnie Associazione Calcio Milan.

Przypisy edytuj

  1. zobacz: Rekordziści pod względem triumfów w poszczególnych rozgrywkach
  2. Il papà del Milan, Magliarossonera.it, 22 sierpnia 2009.
  3. Połączone w 1891 r. jako Internazionale Torino, zobacz: Enrico Acerbi, Edoardo Bosio and Soccer in Turin, lifeinitaly.com, 27 marca 2008
  4. Odjęte 30 punktów za udział w aferze Calciopoli

Bibliografia edytuj

Zobacz też edytuj

Linki edytuj

Zobacz więcej: Milan w Internecie.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki