FANDOM

Futbolnyj Kłub Zenit Sankt Petersburg
FC Zenit Saint Petersburg logo.png
©, logo zastrzeżone, grafika użyta na zasadzie dozwolonego użytku
BarwyNiebiesko-biało-niebieskie
Data założenia1925
StadionStadion Pietrowski
KrajRosja

Futbolnyj Kłub Zenit Sankt Petersburg (ros. Футбольный клуб "Зенит" Санкт-Петербург, również znany jako Sinie-Bieło-Gołubyje, Zenitczyki, Mieszki i Zienit Sankt Petersburg) – rosyjski klub piłkarski z siedzibą w Sankt Petersburgu, występujący w sezonie 2011 w rosyjskiej Priemjer-Lidze, w sezonie 2007/2008 zespół wygrał Puchar UEFA. Właścicielem klubu jest rosyjski gigant gazowy Gazprom. Obecnie trenerem Zenitu jest Włoch Luciano Spalletti.

Dotychczasowe nazwyedytuj

  • 1925–1939: Staliniec Leningrad (ros. «Сталинец» Ленинград)
  • 1940–1991: Zenit Leningrad (ros. «Зенит» Ленинград)
  • Od 1991: Zenit Sankt Petersburg (ros. «Зенит» Санкт-Петербург)

Historiaedytuj

Początku Zenitu datowane są na rok 1925, kiedy to utworzono klub piłki nożnej przy zakładach metalurgicznych w Leningradzie.

Początkowo klub nosił nazwę "Staliniec" i należał do towarzystwa metalurgicznego, jednak w 1940 dołączył do federacji klubów związanych z przemysłem zbrojeniowym i zmienił nazwę na Zenit. Staliniec połączył się z klubem Zienit, grającym w 2. lidze i przejął jego nazwę. Właścicielem drużyny były do 1990 Zakłady Optyczne ZOMO. Po przemianach w ZSRR utworzono w 1990 profesjonalny klub miejski. Swoje pierwsze trofeum Zienit wywalczył w 1944 roku, zdobywając wojenny Puchar ZSRR, pokonując CSKA Moskwa w finale. Klub zawsze cieszył się dużą popularnością w Leningradzie, jednak nie mógł przełożyć tego na pozycję w lidze. W 1967 roku Zienit zajął ostatnie miejsce w 1. lidze, jednak nie spadł z powodu decyzji władz o tym, że Leningrad musi mieć swojego przedstawiciela w ekstraklasie aż do 50. rocznicy rewolucji październikowej.

Największe sukcesy święcił Zenit w latach 80. W 1980 zdobył brązowy medal mistrzostw Związku Radzieckiego, w 1984 dotarł do finału krajowego pucharu i zdobył mistrzostwo kraju. W 1985 zdobył t.z. Puchar Sezonu.

Po spadku z ligi w pierwszym sezonie ligi rosyjskiej w 1992, Zenit powrócił do ekstraklasy w 1996 roku i występuje tam do dziś. W 1999 zdobył Puchar Rosji, zaś w 2002 roku doszedł do finału. W lidze zajmował 3. miejsce w 2001 i 2. w 2003. W 2003 został także jedynym w historii zdobywcą Pucharu Ligi Rosyjskiej.

W grudniu 2005 Zenit został przejęty przez gazową firmę Gazprom, która obiecała szybki rozwój klubu i wybudowanie nowego stadionu.

W 2007 roku Zenit po raz pierwszy w historii zdobył mistrzostwo Rosji.

14 maja 2008 Zenit zdobył po raz pierwszy w historii Puchar UEFA w wygranym 2:0 meczu z Rangers F.C.. Bramki dla Zenitu strzelili Igor Denisow i Konstantin Zyrianow.

29 sierpnia 2008 po zwycięstwie 2:1 z Manchester United zdobył Superpuchar Europy.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki