FANDOM

Sędzia Głowny - osoba, która czuwa nad prawidłowym przebiegiem konkurencji i przestrzeganiem zasad gry, przyznająca i zatwierdzająca zdobyte punkty. W grach zespołowych sygnalizuje faule oraz inne błędy lub przewinienia. Decyzje sędziego sportowego nie podlegają anulowaniu przez ich przełożonych i są rozstrzygające u bukmacherów.

Kary stosowane przez sędziegoedytuj

Żółta kartkaedytuj

Zawodnik musi być napomniany (ukarany żółtą kartką), jeżeli popełnia jakiekolwiek z siedmiu następujących przewinień:

  • Jest winny niesportowego zachowania.
  • Słownie lub czynnie okazuje niezadowolenie.
  • Uporczywie narusza przepisy gry.
  • Opóźnia wznowienie gry.
  • Nie zachowuje wymaganej odległości od piłki podczas wykonywania rzutu z rogu lub rzutu wolnego.
  • Wchodzi lub powraca na pole gry bez zgody sędziego.
  • Rozmyślnie opuszcza pole gry bez zgody sędziego.

Czerona kartkaedytuj

Zawodnik musi być wykluczony z gry i zobaczyć czerwoną kartkę, jeżeli poważnie naruszy przepisy. Możliwości:

  • Popełnia poważny, rażący faul.
  • Popełnia faul (nawet łagodny) na zawodniku nieposiadającym piłki
  • Zachowuje się gwałtownie, agresywnie.
  • Pluje na przeciwnika lub inną osobę.
  • Pozbawia drużynę przeciwną bramki lub realnej szansy zdobycia bramki, zagrywając piłkę ręką (nie dotyczy bramkarza we własnym polu karnym).
  • Pozbawia realnej szansy zdobycia bramki przeciwnika poruszającego się w kierunku bramki tego zawodnika, popełniając przewinienie karane rzutem wolnym lub rzutem karnym.
  • Używa ordynarnego, obelżywego, obraźliwego języka lub gestów.
  • Otrzymuje drugie napomnienie w tych samych zawodach.
  • Bramkarz dotknął piłki rękami poza własnym polem karnym.
  • Trener nie ma prawa wstawić rezerwowego na miejsce zawodnika, który otrzymał czerwoną kartkę. Jeśli miało to miejsce raz, mówi się że drużyna dalej gra w dziesiątkę. Jeśli kartkę otrzymał bramkarz, jego rolę przejmuje jeden z pozostałych na boisku graczy.
  • Wyrzucony zawodnik nie ma prawa wziąć udziału w następnym meczu swojej drużyny.

Upomnienie słowneedytuj

Sędzia stosuje tego rodzaju upomnienie, gdy zawodnik faulował bez zamiarów.

Każdy sędzia musi mieć odpowiednie uprawnienia do prowadzenia meczy danej rangi. Na przykład sędzia międzynarodowy prócz sędziowania spotkań w w kraju, ma również możliwość prowadzenia meczów międzynarodowych, typu mecze Ligi Mistrzów lub mecze Eliminacji Mistrzostw Świata. Przykładem sędziego międzynarodowego jest Howard Webb.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki