FANDOM

Zinédine Yazid Zidane (Zinedine Zidane) (ar. زين الدين زيدان Zajn ud-Din Zidan, ur. 23 czerwca 1972 w Marsylii) –
Zinedinezidanekickinglm.jpg

Zinedine Zidane

były piłkarz francuski pochodzenia algierskiego (Berber), grający na pozycji ofensywnego pomocnika.

W swej karierze rozegrał łącznie 796 oficjalne spotkania, zdobywając w nich 156 goli. Karierę zakończył Mistrzostwami Świata 2006, wcześniej poprowadziwszy zespół narodowy do mistrzostwa świata (1998) i Europy (2000). W roku 2005 razem z Claude'em Makélélé i Lilianem Thuramem powrócił do reprezentacji przeżywającej kłopoty i pomógł jej awansować do Mistrzostw Świata w 2006 roku w Niemczech. Dwa gole strzelone w finale mistrzostw świata 1998 z Brazylią przyniosły mu tytuł "Piłkarza Roku" w kilku prestiżowych rankingach.

Debiut w reprezentacji: 17 sierpnia 1994 przeciwko Czechom (2:2, strzelił dla Francji obie bramki). Uważany za najlepszego rozgrywającego w historii; najdroższy piłkarz świata, sprowadzony do Madrytu z Juventusu za około 65 mln dolarów.

W latach 1998, 2000, 2003 i wybierany najlepszym piłkarzem plebiscytu FIFA. Z Realem Madryt zdobył w 2002 roku upragniony Puchar Mistrzów. W finale strzelił bramkę z woleja Bayerowi Leverkusen. Wybrany najlepszym zawodnikiem finału. Jego bramkę uznano za najładniejszą podczas edycji Ligi Mistrzów 2001/2002.

Finał Mistrzostw Świata w Niemczech (9 lipca 2006) był ostatnim występem Zizou. Finał ten zakończył czerwoną kartką – w 107. minucie gry za uderzenie głową w klatkę piersiową przeciwnika Marca Materazziego (bez piłki, obaj zawodnicy wracali na swoje pozycje po zakończonej akcji Francuzów). Jak wykazało późniejsze śledztwo, Marco Materazzi używając wulgarnych słów obraził siostrę i matkę Zidane'a.

Incydent ten nie przeszkodził mu jednak w zdobyciu "Złotej Piłki", nagrody przyznawanej najlepszemu piłkarzowi mistrzostw. 18 grudnia na gali wręczenia statuetki dla najlepszego piłkarza roku 2006 przegrał tylko z Fabio Cannavaro. Bezpośrednio za Francuzem uplasował się Brazylijczyk Ronaldinho. W 1998 roku Zidane jako piłkarz Juventusu wygrał plebiscyt na najlepszego piłkarza świata organizowanego przez magazyn "France Football"

Zidane jest mężem Véronique Zidane, byłej tancerki i modelki, która z pochodzenia jest hiszpanką. Ślub wzięli w 1993. Mają czterech synów o imionach Enzo, Luca, Théo i Elyaz.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki